سایت رسمی آیت‌الله محمدعلی موحدی کرمانی(آزمایشی)

دبیرکل جامعه روحانیت مبارز تهران، نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری‏، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و امام جمعه تهران

سایت رسمی آیت‌الله محمدعلی موحدی کرمانی(آزمایشی)

دبیرکل جامعه روحانیت مبارز تهران، نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری‏، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و امام جمعه تهران

  آیت‌الله محمدعلی موحدی  کرمانی
 
اطلاعات شخصی:
نام: محمدعلی
نام خانوادگی: موحدی
نام پدر: عباس
تاریخ تولد: 1310
محل تولد: کرمان

محمدعلی موحدی (مشهور به موحدی کرمانی) متولد 1310 بشماره شناسنامه 325 صادره کرمان فرزند عباس واعظ معروف کرمان است.


 
 
تحصیلات:
 آیت الله محمدعلی موحدی معروف به موحدی کرمانی تحصیلات مقدماتی را در حوزه کرمان سپس در حوزه علمیه قم و نیز در حوزه علمیه نجف گذراندند. ایشان در کرمان از محضر آیت‌الله صالحی و شیخ الرئیس، در قم از مرحوم آیت الله العظمی بروجردی، آیت الله العظمی داماد، آیت الله العظمی امام خمینی و در نجف از محضر مرحوم آیت الله العظمی خوئی، آیت الله العظمی سید محمود شاهرودی، آیت الله العظمی میرزا باقر زنجانی بهره برده است. ایشان مدت کوتاهی نیز در مشهد از محضر آیت الله میلانی بهره­مند شده است.
 
اَهم سوابق:
پس از مراجعت از نجف و قم، چندین سال در کرمان فعال بوده و سپس به تهران آمدند و با متمرکز کردن فعالیت های خود در یکی از مساجد شرق تهران، در تشکیلات جامعه روحانیت مبارز تهران بعنوان یکی از اعضای شورای مرکزی و دبیرجامعه در شرق تهران فعالیت داشته‌اند. آیت الله موحدی کرمانی از مؤسسین جامعه روحانیت مبارز تهران به شمار می­روند که از ابتدا تاکنون بعنوان یکی از اعضای شورای مرکزی فعالیت داشته­اند.
سوابق آیت­الله موحدی کرمانی از زبان خودشان: «اینجانب در تشکیلات جامعه روحانیت مبارز تهران به عنوان یکی از اعضای شورای مرکزی، دبیر جامعه در شرق تهران، همچنین در حزب جمهوری اسلامی بعنوان عضو شورای مرکزی و از اعضای داوری آن حزب بودم. از توفیقات دوران مبارزه و انقلاب تشرفی بود که به عتبات عالیات در اوایل سال 57 داشتم و دیدارهای متعددی که در نجف و کربلا بطور خصوصی با حضرت امام داشتم که در آن دیدارها هم برنامه­ جامعه روحانیت مبارز را خدمت امام عرض ­می­کردم و هم حامل دستورات مهمی برای جامعه مذکور و حزب جمهوری بودم. همچنین حضور در جبهه و انس با رزمندگان را در دوران امامت جمعه باختران از توفیقات دوران انقلاب بنده می­باشد. شاهد بمباران­ها و موشک خوردن­های مردم و مقاومت آن دلیران بودم که در این زمینه خاطرات فراوان دارم.»
 
آیت الله موحدی کرمانی در انتخابات اولین دوره مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده مردم کرمان برگزیده شد و پس از آن در ادوار دوم تا پنجم نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بودند.(البته دوره سوم میاندوره­ای بود.) وی پس از شهادت آیت­الله شهید اشرفی اصفهانی در کرمانشاه، به فرمان حضرت امام (ره) امامت جمعه این شهر را بر عهده گرفتند. او از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون به نمایندگی از مردم کرمان در همه ادوار مجلس خبرگان رهبری حضور داشته است. ریاست کمیسیون امور داخلی مجلس و ریاست کمیسیون امور دفاعی مجلس و نیز نائب رئیسی مجلس شورای اسلامی از جمله مسئولیت­های ایشان در مجلس بوده است. در مقطعی نائب رئیس مجلس و همچنین رئیس هیأت اجرائی بین­المجالس و همچنین مدت چهارده سال نماینده مقام معظم رهبری در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بودند. هم اکنون عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هستند.
مباحثات ایشان در دروس قم با آیات: آقای هاشمی رفسنجانی، مرحوم آقای ربانی املشی و آقای قربانی لاهیجانی بود و بیشتر با حضرات آیات: آقای مطهری، آقای بهشتی، آقای مومن، آقای جنتی، آقای طاهری خرم آبادی و آقای مهدوی کنی و آقای انواری.
 
توضیحات:
ایشان در پاییز 1391 با حکم مقام معظم رهبری به امامت موقت نماز جمعه تهران منصوب شدند.